Geen kind is hetzelfde. De een heeft behoefte aan meer uitleg, de ander aan meer uitdaging. De kracht van ons team is dat zij die verschillen onderkennen en daarop inspelen.
Rekenen is niet alleen cijfertjes op papier. We zijn er als mensen voortdurend mee bezig in ons dagelijks leven. Als we kijken hoeveel geld we voor iets uit kunnen geven bijvoorbeeld. Het is zinniger om die werkelijkheid in de klas te halen. Dan ga je echt doelgericht rekenen.
Het ouderwetse klassikale onderwijs wordt steeds minder. Ik vorm tijdens lessen kleine groepjes van leerlingen met een vergelijkbaar niveau en geef hen apart instructie. Zo doe je veel meer recht aan de leerbehoeften van het kind.
De kinderen gaan dagelijks twee keer naar buiten. Buiten spelen is niet alleen gezond, maar ook ontzettend leerzaam. Wij hebben een rijke buitenspeelomgeving met onder meer tuimelrekken, zandbak, fietsen en steppen. Allerlei leerdoelen worden bijna automatisch ingeslepen, als de kinderen buiten bezig zijn.
Ik help slimme leerlingen in hun ontwikkeling. De leerlingen die bij ons komen hebben vaal al heel wat meegemaakt. Onze uitdaging is om ze weer met plezier te laten leren en naar school te gaan.
De oudergesprekken zijn niet meer standaard na de rapporten gepland. Aan het begin van het schooljaar kunnen ouders zelf aangeven hoe vaak ze met een docent in overleg willen. De ouders hebben de regie. Heeft een ouder tijdens het jaar behoefte aan meer ruggespraak? Geen probleem. Een afspraak is zo gemaakt. Mijn deur staat altijd open.
De musical in groep 8 is vaste prik. Een mooie manier om afscheid te nemen van de basisschooltijd. De kinderen groeien naar elkaar toe en voelen zich bijzonder. Je ziet meisjes en jongens die van zichzelf vrij verlegen zijn op het podium opeens vrijuit zingen en acteren. Als het aan mij ligt blijft de musical nog lang een traditie.
Door het continurooster lunch ik samen met de kinderen in de klas. Dat schept ruimte om gezellig met elkaar in gesprek te gaan. Soms ga ik voorlezen of kijken we een stukje schooltelevisie. Het zorgt voor meer sociale verbinding.
Ik ben al 20 jaar onderwijsassistent. Na zoveel tijd kan ik nog steeds genieten van het moment dat een kind iets door heeft waar hij eerst mee heeft lopen worstelen. Dat vrolijke gezichtje, die pure blijdschap, dat is goud waard
We willen het leren lezen-onderwijs ook verbinden aan de thema’s’; dat je bij het thema verkeer bijvoorbeeld aan de slag gaat met de letters van ‘bus’ of ‘trein’. Het maakt het leren betekenisvoller en geeft meer kracht aan het thema. Na vijftien jaar groep 3 ken ik de leerlijnen wel. Ik weet wat kinderen moeten beheersen. Daar heb ik geen methode en werkboekjes meer voor nodig.
We hadden altijd gesprekken alleen met ouders, sinds twee jaar zit ook het kind erbij. Met behulp van de ‘kindcirkel’ bespreken we hoe het gaat en stellen we ‘samen doelen. Dat werkt, want je kunt er altijd op terugkomen en het koppelen aan je beloningssysteem. Ouders krijgen in het ouder/kind gesprek een beeld hoe hun kind zichzelf ziet en kunnen daarop aanhaken. En willen ze alleen met mij iets bespreken, kunnen ze een aparte afspraak maken.
In een gecombineerde groep krijg je vaak meer samenwerking tussen kinderen. Mijn leerlingen van groep 8 zijn daar zo op ingesteld dat ze het ook normaal vinden om één keer in de week de hoogbegaafde kinderen van de Trimaran te helpen. Dat vind ik waardevol.
Op deze leeftijd zie je al dat het ene kind 'meer aan kan' dan het andere. Die probeer je wat meer uitdaging te bieden. Niet meteen door het super ‘schools’ aan te pakken. Ik denk dat kinderen nog genoeg geprikkeld worden in spelactiviteiten. In de werkgroep hoogbegaafdheid bespreken we onder meer welke materialen we in huis moeten hebben voor slimme kinderen.